پست‌ها

نمایش پست‌ها از ژانویهٔ ۳۱, ۲۰۱۰

آینده در نگاه بزرگان

آینده همان است که ما می اندیشیم. مارک اورل اهل فرهنگ و هنر ، سازندگان آینده اند . ارد بزرگ بهترین راه پیش بینی آینده ، ساختن آن است. برایان تریس آینده از آن کسانی است که به استقبالش می روند . فردریش نیچه وفاداری به حال است که وفاداری به آینده را آماده می سازد . فنلون اندیشه و انگاره ای که نتواند آینده ای زیبا را مژده دهد ناتوان و بیمار است . ارد بزرگ برنامه ریزی ، آوردن آینده به زمان حال است تا بتوانید همین الان کاری برای آن انجام دهید. آلن لاکین راز بزرگ زندگی در شکیبایی است و نباید به خاطر یک آینده ی مبهم زمان حال را بر خود تلخ کرد. ژان داوید فرهنگ های همریشه ، انگیزه ای توانمند است که موجب همبستگی کشورها در آینده می گردد . ارد بزرگ خردمندان و دانشمندان سرزمینم ، آزادی اراضی کشور با سپاه من و تربیت نسلهای آینده با شما ، اگر سخن شما مردم را آگاهی بخشد دیگر نیازی به شمشیر نادرها نخواهد بود . نادر شاه افشار آینده جوانان را از روی خواسته ها ، و گفتار ساده اشان ، می توان پی برد ، نپنداریم که میزان دارایی و یا امکانات آنها ، دلیلی بر پیروزی و شکست آنهاست ، تنها مهم خواسته و آرزوی آنهاست

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فرگرد *فرهنگ*

تصویر
فرزانه شیدا شاعر و پژوهشگر ایرانی متولد 1340 و مقیم شهر اسلو در کشور نروژ است . سروده های او سرشار از احساسات پاک و زیبای یک بانوی ایرانی ست . در ایران هم میهنان او را با بررسی اندیشه های ارد بزرگ (Orod Bozorg) می شناسند . بررسی های عمیق او بر اندیشه های یک فیلسوف بسیار خواندنی و آموزنده است . فرزانه شیدا با نگاهی روان شناختی و گاها جامعه شناسانه افکار و نظریات ارد بزرگ را مورد پژوهش قرار می دهد . کتاب یازده جلدی ((بعد سوم آرمان نامه)) حاصل سالها پژوهش اوست . تسلط فرزانه شیدا بر ادبیات غنی فارسی و اشراف کامل بر صنایع ادبی ، از او یگانه ایی ساخته است ، که باعث شده بسیاری او را مرجع خویش در امر سرودن و شعر نمایند . متاسفانه آب و هوای سرد کشور نروژ ، این شاعر سرشناس کشورمان را دچار استخوان درد های طولانی مدت نموده است در این شرایط و با این که بخش عمده ایی از فعالیتهای اجتماعی او کاسته شده اما با شور و عشق به مردم کشورش ایران همچنان می نگارد و نسل امروز را همچون یک مادر مهربان همراهی می نماید . برای این بانوی فرهیخته کشورمان آرزوی طول عمر و سلامتی می نماییم ● بعُد س

شورشهای آدمیان

نویسنده مطلب زیر "مسعود اسپنتمان" پژوهشگر کشورمان می باشد sepitemann@yahoo.com ارد بزرگ می گوید : شورشهای آدمیان ، با بسامدهای پر توان کیهانی خیلی زود به سامانه درست خویش باز می گردد اندیشه ی وجود "فانون جهانی"، بن مایه ای جهانی دارد. مسیحیان، هندیان، ایرانیان و دیگر ملتها به وجود چنین قانونی باور دارند. برای نمونه، " دارما در سنت هندو نظام اخلاقی و جهانی ست و مفهوم فضیلت و عدالت و شریعت و قانون و آیین و حتی مذهب و دین را دربردارد. " (ویکی پدیا) ..... در میان کهن بومهایی که به هستی چنین قانونی باور دارند، چیستی و چگونگی این قانون بنا بر چندی و چونی دبستان فلسفی ای که از آن برآمده دگرگونه است. در اندیشه ی ایرانی، جهان، "داد" یا قانونی دارد که گیتی را در ویژه-راهی همسو با فلسفه ی هستی شناسی ایرانی به روند می اندازد. نام این قانون، "اشا" یا "اردیبهشت" است. "اشا" آن نیروی مینوی است که مرز میان نیک و بد را پردازش میکند و کنش بدی را با واکنش بدی، کنش نیک را با واکنش نیک پاسخ میدهد. "اشا" نگاهبان و ضامن پای

آدمهای فرهمند به نیرو و توان خویش باور دارند.

نویسنده مطلب زیر "مسعود اسپنتمان" پژوهشگر کشورمان می باشد sepitemann@yahoo.com ارد بزرگ می گوید : آدمهای فرهمند به نیرو و توان خویش باور دارند. با واژه ی فره نخستین بار در اوستا آشنا میشویم و در سرچشمه های پهلوی و در نیکونبشتار فردوسی پاکزاد با آن خوی میگیریم... گفتار درباره ی فره میتواند موضوع کتابی سترگ قرار بگیرد، ازین رو در کوته نوشته ای که در دست دارم نمیتوانم بونده به آن بپردازم .... فره از آغاز باشندگی انسان با وی بوده، با او به شکار میرود و او را شاهنشاه رمگان میسازد. فره آن نیروی معنوی است که فرد را توانا میسازد، فراتر از هستی و توانایی خویش ابرکارهایی انجام دهد و او را از گروه جداسر سازد. نمونه فره را میتوان در افرادی دید که با جذبه سخنان خویش، گروهی را گرد آورده بر آنها فرمانروایی میکند. فرهمند در آغاز تاریخ، کسی بوده که در تنگناهای نخستین زندگی آدمی، با نیروی جان و روان خویش راهگشای سختیها بوده است. او یک شکارچی، یا یک پزشک بوده که آدمی نخستین را از شر درندگان و خشکسالی و بیماری رهانیده است. فره در ایران (به ویژه در شاهنامه) نیز سرگذشتی همسان با تاریخ بشری

ایران بهشت ماست ، ایران تنها بهانه بودن است .

نویسنده مطلب زیر "مسعود اسپنتمان" پژوهشگر کشورمان می باشد sepitemann@yahoo.com ارد بزرگ می گوید : ایران بهشت ماست ، ایران تنها بهانه بودن است . در بند بند اوستا میتوانیم بخوانیم که اورمزد ایران را در میانه جهان آفرید... هارتلند یا دل زمین خواهی نخواهی، "ایران" است. به آن دسته از "واپسین ایرانیان" که بر نو بودن مینه های ملت و ملیت پافشاری میکنند تا جایی که اوج آن را در سخنرانی ارنست رنان میبینند، تکه شعری از نظامی گنجوی را پیشکش میکنم. همه عالم تن است و ایران دل/ نیست گوینده زین قیاس خجل چون که ایران دل زمین باشد/ دل ز تن به بود یقین باشد این بزرگ مرد، بی شک، هرگز اوستا نخوانده است، چرا که نیاکان موبدش در دوران ساسانی نیز اوستا را میخواندند اما نمیفهمیدند. و کنت دوگوبینو میگوید: گویی این ملت بزرگ به موجب قراردادی معنوی و رازآمیز با هم پیمان بسته اند که در تعارفات، نیکو برخورد کنند اما پشت سر هم دروغ بگویند گویی به او نیز الهام شده، رازی در کار است تا شیرازه ایران از هم نپاشد، پیر گنجه بر بزرگی "او" میبالد، گوبینو از خواری "او" مینالد ام

عشق واحساسات

تصویر
همه ما از نوجوانی و جوانی خاطرات دلبستگی به چیز و یا کسی را در ذهن خود به عنوان خاطره همراه داریم دلبستگی هایی که گاها به اشتباه آن را عشق می نامیدیم معمولا دختران و پسران با نزدیک شدن به سن رشد و بلوغ هر کشش عاطفی در وجود خود را به عشق تشبیه میکنند. از همان عشقهایی که به گفته مادر بزرگها شبها عاشق میشدند و روزها فارغ.کلمه عشق و عاشق دارای مفهوم و معنی والای است که افسوس در زمان حال به بازیچه زبان تبدیل گشته است.ما یا هنوز مفهوم عشق را نمی دانیم یا کلمه ای که بر احساس میان لیلی و مجنون ، شیرین و فرهاد و ....سایر عشاق معروف نام نهاده بودند عشق نبوده است این روزها میبینیم که هر ذوستی ساده و کوتاه مدت چند روزه را عشق میخوانند . و به بهای آن در سنین نوجوانی و پاکی تمام زندگی و آینده خود را برای چند روز خوش گذرانی تباه میکنند. حال آنکه اگر به واقع دچار عشق واقعی شده باشند عاشق و معشوق حقیقی هیچگاه مانع شکوفایی و موفقیت یکدیگر نمی شوند. ارد بزرگ در این مورد میگوید : عشق همچون توفان سرزمین غبار گرفته وجود را پاک می کند و انگیزه رشد و باروری روزافزون می گردد . از نظر من، عشق از دیرب

سخنان ارد بزرگ به کوشش مینا مقدادی

سوار بر روان خویشتن خویش باشید ، پادشاهی بر سپاهی بی گزند ، اگر نگاهتان بر بوسه گاه زمین آسمان گره خورده باشد هیچ فراز و فرودی دلتان را نمی لرزاند . ارد بزرگ ناراستی ها پیشاپیش رو به مرگ و نیستی اند مگر آنکه ما آنها را در اندیشه و روان خویش زنده نگاه داریم !. ارد بزرگ سرزمین روان ما بسیار بزرگتر و باشکوه تر از جهان پیرامون ماست . کسانی را بدان راه دهیم که سزاوار آن باشند . ارد بزرگ روان دانایان فربه تر از دیگران است این نیرویست که دانش به آنها بخشیده است . ارد بزرگ بدن ایستگاه روان نیست. بدن هدیه و ابزار روان است . ارد بزرگ گاهی تنها راه درمان روانهای پریشان ، فراموشی است. ارد بزرگ پرتگاه می تواند به وجدآورنده روان و یا کشنده جسم باشد . ارد بزرگ برای ماندگاری ، رویایی جز پاکی روان نداشته باش . ارد بزرگ نیکی برآیند خرد است ، در دل و روان آدمی . ارد بزرگ هر چه بلند پروازتر باشید تپش دلتان کمتر خواهد شد . فشار و دردهای روانیتان نیز . ارد بزرگ در خواب می توانی نیروی روان خویش را بنگری . ارد بزرگ خودخواهی ، کاشی سادگی روانت را ، خواهد شکست . ارد بزرگ برای آنکه روانت ر

سخنان بزرگان جهان

- شناور بودن خرد آدم در جهان احساس به او ميدان بروز و رشد هنر را داده است . ارد بزرگ -معني حيات را درزيبائي و قدرت اراده بايد جستجو کرد. ماکسيم گورکي -براي آنکه عمر طولاني باشد، بايد آهسته زندگي کنيم. سيسرون -دست استاد خويش را ببوس ، چون او هم پدر است هم پرورنده خرد . ارد بزرگ -شمشيري عليه مهرباني وجود ندارد. ضرب المثل ژاپني -بزرگترين نابکاري آن است که بپنداريم براي آنکه برترين باشيم بايد دست به ويرانگري چهره ديگران بزنيم . ارد بزرگ -رضايت وجدان تنها پس از انجام وظيفه است. اسمايلز -ارزش اخلاقي ، بسته به تعداد وظايفي است که انسان انجام مي دهد. مترلينگ -ره آورد سفر در درون آدمي ، به جز خرد و پيشرفت نيست . ارد بزرگ -عشق يعني اراده به توسعه خود با ديگري در جهت ارتقاي رشد دومي. اسكات پك -ما ديگران را فقط تا آن قسمت از جاده كه خود پيموده‌ايم مي‌توانيم هدايت كنيم. اسكات پك -کسي داناست که مي داند هيچ نمي داند. ضرب المثل فلسطيني -سعادت ديگران ، بخشي مهم از خوشبختي ماست. رنان - ياد اشک و شيفتگي ، آويزه خاموش دلهاست . ارد بزرگ -با مردمان نيک معاشرت کن تا خودت هم يکي از آنان به شم

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فر گرد *سفر*

●آخرین فرگرد جلد هفتم بعُد سوم آرمان نامه اُرد بزرگ● ● فرگرد سفر ● ______ از :« سعدی » دیوان اشعار »______ می‌روم با درد و حسرت از دیارت خیر باد می‌گذارم جان به خدمت یادگارت خیر باد سر ز پیشت برنمی‌آرم ز دستور طلب شرم می‌دارم ز روی گلعذارت خیر باد هر کجا باشم دعا گویم همی بر دولتت از خدا باد آفرین بر روزگارت خیر باد گر دهد عمرم امان رویت ببینم عاقبت ور بمیرم در غریبی ز انتظارت خیر باد گر ز چین زلف تو بویی رسد بر خاک ما زنده برخیزم ز بوی مشکبارت خیر باد گر ز من یاد آوری بنویس آنجا قطعه‌ای سعدیا آن گفته‌های آبدارت خیر باد ______ از :« سعدی » دیوان اشعار »______ در دنیای کنونی برخلاف گذشته « سفر» وسفر کردن براحتی وسهولت انجام میشود وانسان با گذر ساعتی کوتاه خود را در شهری وکشوری دیگر می بیند که مسیری طولانی را در گذشته برای رفتن داشت وبه هفته ها وماهها وگاه سالهای نیز میکشید که آدمی توان رسیدن به جای ئدوری را داشته باشد وخرج سفر نیز بسیار بخاطر آنکه بسیار نیز می بایست در راههای میانه چادره زده یااتراق کرده ومسکن میگزیدند ویا چندی بعد در سالهای بعد در متل ها وهتلهای میا

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فرگرد *اشک*

تصویر
¤¤¤ اشک از: فرزانه شیدا ¤¤¤ در میان قطره ها در شوری اشک در خیسی ورق در ناتوانی قلم بر نمناکی کاغذ در بیصدائی محض قلبی آب میشود آنگاه که عشق چون نسیم از پنجره ره میگشاید و همنفس باد میگردد دیگر برای سرودن بهانه ای نیست از حرف تهی ¤¤¤ از اشک سرشارم.ف.شیدا ¤¤¤ ● بعُد سوم آرمان نامه اُرد بزرگ● ● فرگرد اشک ● در فرگردهای پیشین بسیار از احساسات طبیعی بشری ونیاز به داشتن ووجود این اسحسات در قلب وروح وذاتت بشر سخن گفتیم وبراین مسئله نیز تکیه داشتیم که هریک ازیاین حسس ششگانه کهخالق بر مخلوق بخشیده است برای دفاع از خود ودرون خوست وحتی روزنه اشک را به مردوزن اگر به یکشان بخشیده است به جیواناتی نیز داده سات وبه گل نیز عرق وشبنمی ست که طراوات روح گل میشود اشک نیز باعث طراوات روح میگردد چه درغم باشد چه در شادی که درهردو شکل تخلیه روحی انسانی ست از اندوه ویا حتی ذوق و شادی .در فرهنگ تمامی جوامع دنیا این نیز متاسفانه تا مدتها جا افتاده بود که پسر ومرد گریه ننیکند ولی پیتشر نیز گفتیم که اگر چنین بود خداوند روزنه ی اشک واحساس درونی اشک ریختن را که نوعی تحریک شیمیائی درداخل درون بدن ا

جملاتي زيبا از بزرگان

تصویر
براي شب پيري در روز جواني بايد چراغي تهيه کرد . بلو تارک هيچ چيز نمي تواند بر عشق حكومت كند، بلكه اين عشق است كه حاكم بر همه چيز است. لافونتن خوشبختي كيفيت ذهني است كه انديشه از آن لذت ميبرد. ماكسول مالتز انديشمند يگانه است و اگر از ترس سکوت نمود با آدمهاي ديگر هيچ فرقي ندارد . ارد برگ براي شب پيري در روز جواني بايد چراغي تهيه کرد . بلو تارک حکمت درختي است که ريشه آن در قلب است و ميوه آن در زبان . بطلميوس آموزگاري ، عشق است چنين جايگاهي هيچگاه به دست غير مباد. ارد بزرگ بخيل براي ثروت خود نگهبان است و براي ارث انباردار . بزرگمهر مرور زمان به خودي خود بسي

سخن بزرگان به انتخاب سینا انصاری

راهی جز نرمش و بازی با هستی نیست . ارد بزرگ دوست واقعی کسی است که دستهای تو را بگیرد ولی قلب ترا لمس کند . مارکز عشق یگانه منبع نیرو و قدرت شماست . باربارا دی آنجلیس قانون احتمالات یادت نره ، بلاخره یک نفر خواهد گفت بله . آنتونی رابینز اگر فکر می کنید که موفق می شوید یا شکست می خورید،در هر دو صورت درست فکر کرده اید . آنتونی رابینز وقتی انسان آرامش را در خود نیابد ، جستجوی آن در جای دیگر کار بیهوده ای است. لارو شفوکو هنگامی که می خواهی وظیفه و بایسته خویش را انجام دهی از کسی فرمان نگیر . ارد بزرگ در تاریخ جهان ، هر لحظه عظیم و تعیین کننده ، پیروزی نوعی عشق است. امرسون موفقیت ، یک درصد نبوغ ، 99 درصد عرق ریختن . توماس ادیسون مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم . هولمز بسیاری از آرزوهایما

بعُد سوم (آرمان نامه ارد بزرگ) فرگرد *شکست*

تصویر
● بعُد سوم آرمان نامه اُرد بزرگ● ● فرگرد شکست● « غزلی شکسته برای ماه غمگین نشسته از:فریدون مشیری » گل بود و می شکفت بر امواج آب ماه می بود و مستی آور مثل شراب ماه شبهای لاجوردی بر پرنیان ابر همراه لای لای خموش ستاره ها می شد چراغ رهگذر دشت خواب ماه روزی پرنده ای با بال آهنین و نفس های آتشین برخاست از زمین آورد بالهای گران را به اهتزاز چرخید بر فراز پرواز کرد تا لب ایوان آفتاب آمد به زیر سایه بال عقاب ماه اینک زنی است آنجا عریان و اشکبار غارت شده به بستر آشفته شرمسار غمگین نشسته خسته و خرد و خراب ماه داوودی در شب سپید هزار پر سر بر نمی کند به سلام ستاره ها برگرد خویش هاله ای از آه بسته است تا روی خود نهان کند از آفتاب ماه از قعر این غبار من بانگ می زنم کای شبچراغ مهر ما با سیاهکاری شب خو نمی کنیم مسپارمان به ظلمت جاوید هرگز زمین مباد از دولت نگاه تو نومید نوری به ما ببخش بر ما دوباره از سر رحمت بتاب ماه ____« سروده ای از:از:فریدون مشیری »____ زمانی که انسان برای زندگی خود تلاش میکند همواره در راههای بسیاری قدم میگذارد که خواسته وناخواسته با مشکلات