خداحافظي با كالبد شكافي اجساد


جام جم آنلاين: شايد يكي از مكان‌هايي كه بسياري آرزو مي‌كنند گذرشان به آنجا نيفتد، پزشك قانوني باشد، آن هم براي تاييد هويت افراد متوفي. بعلاوه حتي بسياري از علاقه‌مندان به رشته پزشكي، حداقل در ابتداي دوران تحصيلشان از كالبدشكافي اجساد كه در اين رشته گريزناپذير به نظر مي‌رسد، واهمه دارند.

با اين حال گويا گروهي از دانشمندان موفق شدند با بهره‌گيري از تكنيكي جديد به كابوس سر و كله زدن با اجساد در اتاق‌هاي تشريح ، پايان دهند و بدون نياز به ايجاد حتي يك شكاف يا بريدگي در جسد، علت مرگ افراد را شناسايي كنند.

پزشكان سوئيسي هم‌اكنون در حال انجام حدود 100 مورد كالبد شكافي در سال بدون نياز به باز كردن اجساد هستند كه براي انجام اين كار از ابزاري مانند اسكنر نوري سه‌بعدي استفاده مي‌كنند و با اين شيوه مي‌توانند در 80 درصد موارد علل مرگ انسا‌ن‌ها را به طور صحيح شناسايي كنند.

با بهره‌گيري از اين تكنيك كه ويرتوپسي يا كالبدشكافي مجازي نام دارد، بررسي علل 60 تا 80 درصد مرگ‌هاي ناگهاني يا غيرطبيعي ممكن خواهد بود. همچنين اين روش آمار ديجيتالي و دائمي را در اختيار پزشكان قرار مي‌دهد كه از طريق اينترنت قابليت به اشتراك گذاشتن دارند.

در اين روش، جسد روي سطحي قرار مي‌گيرد و اسكنرهاي سه بعدي با عكسبرداري از نقاط مختلف آن، اطلاعات لازم را در اختيار محققان پزشكي قانوني قرار مي‌دهند و سپس اين اطلاعات توسط رايانه ارزيابي مي‌شود.

با اين تفاسير پرونده‌هاي تحقيقات علمي جنايي (CSI) با استفاده از اسكنر‌هاي نوري كه قادرند جزئيات قابل اعتمادي از اجزاي بدن ثبت كنند، دچار تحولي اساسي خواهند شد. بعلاوه آن‌كه شايد به اين ترتيب اتاق‌هاي تشريح در آينده‌اي نه چندان دور، حتي براي ترسوترين افراد هم ديگر وحشتناك نباشد.

پونه شيرازي

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و فصلنامه هستی

سهراب سپهری از خود تا دیگران

دیدگاه مسعود اسپنتمان درباره فلسفه ارد بزرگ (ایران)