عملكرد ايران در زمينه آنفلوآنزاي نوع A از كشورهاي منطقه بهتر است

مسئول دفتر سازمان جهاني بهداشت (WHO) در ايران اظهار كرد: ايران در زمينه بيماري آنفلوانزاي نوع A نسبت به كشورهاي منطقه بهتر عمل كرده است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر مننتي با تأكيد بر عملكرد بهتر ايران در پيشگيري و درمان بيماري آنفلوانزاي نوع A نسبت به كشورهاي منطقه مديترانه شرقي گفت: حجم گزارش‌دهي و موارد ثبت شده فوتي‌ها در ايران نشان دهنده اين است كه به دليل وجود نظام مراقبت در كشور، ايران در زمينه پيگيري اين بيماري بسيار قوي عمل مي‌كند و مسئول WHO در مصر هم به اين مسأله اذعان دارد.

وي افزود: با توجه به اينكه سيستم مراقبت در ايران از خيلي وقت پيش به وضعيت ثبات رسيده است و همه بخشهاي فعال در اين زمينه، قبلاً فعاليت كاملاً تعريف شده‌اي داشته‌اند، لذا كنترل و پيگيري موارد در ايران نسبت به كشورهاي منطقه بهتر انجام مي‌شود و اين امر در ايران، هم در مورد پيشگيري و هم درمان صدق مي‌كند. مثلاً بسياري از بيمارستانها با موضوع آشنا هستند.

دكتر مننتي در مورد وضعيت ايران از نظر گزارش‌دهي در مقايسه با كشورهاي منطقه گفت: جداول WHO و اعداد و ارقام نشان مي‌دهد كه كشورهايي كه داراي شرايط تقريباً يكسان با ايران هستند، سيستم گزارش‌دهي دقيق ندارند و يا با تأخير گزارش مي‌دهند. ما از بررسي جداول مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه ارقام مربوط به برخي كشورها نمي‌تواند آمار واقعي موارد ابتلا و يا مرگ آنها باشد و اين به دليل اين است كه در آن كشورها سيستم مراقبت ضعيف، مانع شناسايي و كشف بيماران مي‌شود.

وي در مورد پيش‌بيني وضعيت اين بيماري در آينده گفت: برآورد WHO اين است كه تا يك سوم جمعيت دنيا و به تبع آن ايران به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. اما به دليل اينكه اين ويروس به شكل‌هاي مختلفي خود را نشان مي‌دهد و داراي طبيعت متغيري است، صاحب‌نظران نمي‌توانند پيش‌بيني دقيقي در مورد آينده اين بيماري در جهان داشته باشند. ما فقط مي‌توانيم بگوييم افراد زيادي درگير اين ويروس مي‌شوند.

مسئول دفتر سازمان جهاني بهداشت (WHO) در ايران با اشاره به اينكه مرگ ومير ناشي از آنفلوانزاي معمولي بسيار بيشتر از آنفلوانزاي نوع A است، گفت: مهمترين وظيفه ما مانيتور كردن بيماري است و اينكه شبكه‌هاي اطلاع رساني و بهداشتي را در منطقه تقويت كنيم. در صورت عدم تقويت ارتباطات در منطقه، افراد بسيار زيادي درگير اين بيماري مي‌شوند.

وي در مورد نقش رسانه‌ها در زمينه پيشگيري و كنترل و درمان آنفلوانزاي نوع A گفت: رسانه‌ها بايد موضوع بيماري را نه آنقدر كوچك كنند كه مردم در مورد آن بي‌تفاوت شوند و نه آنقدر بزرگ كنند كه مردم بترسند و دچار سردرگمي شوند. به عنوان مثال در بعضي كشورهاي اروپايي عملكرد نامناسب رسانه‌ها در مورد اين بيماري باعث بروز مشكلاتي شده است.

وي در پايان از نظام بهداشت و درمان ايران به دليل پيگيري بيماري و ارائه اطلاعات به موقع به سازمان بهداشت جهاني تشكر كرد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و فصلنامه هستی

سهراب سپهری از خود تا دیگران

دیدگاه مسعود اسپنتمان درباره فلسفه ارد بزرگ (ایران)