دسترسي رايگان به مقالات روزنامه‌ها

گوگل محدود مي‌کند
دسترسي رايگان به مقالات روزنامه‌ها
جام جم آنلاين: شرکت گوگل اعلام کرده است که از اين پس ناشران روزنامه ها مي توانند دسترسي رايگان کاربران به اين روزنامه ها از طريق گوگل را محدود کنند.

گوگل اين محدوديت ها را در پي شکايت چند شرکت رسانه اي در نظر گرفت که مدعي بودند گوگل با به اشتراک گذاشتن نسخه آنلاين روزنامه ها به صورت رايگان، سود مي برد.

با استفاده از برنامه "اولين کليک مجاني" که از سوي گوگل معرفي شده، ناشران مي توانند از دسترسي رايگان به وب سايت هايي که بايد مشترک آنها بود، جلوگيري کنند.

ممکن است از کاربراني که بخواهند بيش از پنج مقاله در روز بخوانند، خواسته شود که براي خواندن نوشته هاي بيشتر روزنامه، مبلغي بپردازند.

جان کوهن، مدير بازرگاني گوگل در مطلبي که در وبلاگ خود منتشر کرده ، نوشته است: "اگر کاربر گوگل هستيد، ممکن است از اين پس، بعد از خواندن پنج مقاله از يک روزنامه با صفحه ثبت نام و فرم اشتراک آن روزنامه رو به رو شويد. اين برنامه به ناشران اين امکان را مي دهد که بر روي مشترکان بالفعل بيشتري تمرکز کنند."

در آمدزايي اينترنتي

درگيري ميان رسانه ها و گوگل اين سئوال را مطرح کرده است که چگونه رسانه هاي سنتي مي توانند از طريق اينترنت درآمد زايي کنند.

صاحبان اين رسانه هاي سنتي اکنون به اين نتيجه رسيده اند که اصل قديمي "تو چاپ کن، خودشان به سراغت خواهند آمد" امروز ديگر کاربرد ندارد.

اين روزنامه ها مجبورند با گوگل به نوعي مصالحه کنند، زيرا بخش از بزرگي از کاربران نسخه هاي آنلاين اين روزنامه ها از طريق گوگل به وب سايت آن مراجعه مي کنند.

روپرت مرداک، غول رسانه اي جهان و رئيس نيوز کورپرويشن نقش مهمي در اين ميان دارد. او معتقد است گوگل "از طريق تلاش و سرمايه ديگران تعذيه مي کند."

نيوز کورپرويشن مدتي است استفاده محدود کاربران از روزنامه وال استريت جورنال را آغاز کرده است و قصد دارد اين محدوديت ها را براي روزنامه هاي ديگر زير مجموعه اش، از جمله روزنامه هاي سان و تايمز در بريتانيا اعمال کند.

آنچه براي روزنامه هاي سنتي مهم است در آمد زايي بيشتر از طريق اينترنت است که بتوانند از طريق آن کاهش چشمگير تيراژ را جبران کنند.

اوايل هفته جاري جانستون پرس، بزرگترين ناشر روزنامه هاي منطقه اي در بريتانيا اعلام کرد که براي دسترسي به 6 مقاله در روز مبلغي دريافت خواهد کرد.

اين تصميم در پي کاهش 42 درصدي در آمد اين شرکت از طريق آگهي هاي بازرگاني در دو سال گذشته گرفته شده است.

از اوايل سال جاري گروه ديلي ميل بيش از 1000 کارمند خود را اخراج و چاپ بيش از 100 روزنامه محلي خود را در ولز و انگلستان متوقف کرده است.

نيوز کورپريشن هم گفته است که در دوازده ماه گذشته حدود 3.4 ميليارد دلار ضرر کرده و اين سال را " سخت‌ترين سال در تاريخ معاصر خود" ناميده است.

بي بي سي

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و فصلنامه هستی

سهراب سپهری از خود تا دیگران

دیدگاه مسعود اسپنتمان درباره فلسفه ارد بزرگ (ایران)